AAN DE ANDERE KANT VAN DE WERELD - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Kiara Peek - WaarBenJij.nu AAN DE ANDERE KANT VAN DE WERELD - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Kiara Peek - WaarBenJij.nu

AAN DE ANDERE KANT VAN DE WERELD

Door: Kiara Peek

Blijf op de hoogte en volg Kiara

12 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hoi allemaal!

Alles gaat goed hier.
Ik zit nu in een internetcafe in Genadendal. En dit is alweer de 8e dag dat ik weg ben...

Vrijdag 5 februari: Vandaag was eigenlijk gewoon een reisdag, eerste vlucht duurde 4 uur en de tweede vlucht ongeveer 10 uur. Beide vluchten hadden best veel turbulentie en heb haast niet geslapen (ook vrij weinig gegeten trouwens, want het vliegtuigeten was niet te eten).

Zaterdag 6 februari: Rond 10 uur kwamen we aan in Kaapstad waar onze buddies op ons stonden te wachten. Kamiela is veel kleiner dan ik verwacht had maar wel gewoon heel spraakzaam en aardig. Met een Emil Weder schoolbus gingen we naar Genadendal. Onderweg kocht Kamiela heel veel eten voor me, super lief. Na 3 uur rijden aangekomen bij het hostel, waar ik samen met Milou, Maureen, Celine, Eva, Robin, Anne-Marie en Sam op een kamer slaap.

Zondag 7 februari: Vandaag om 7 uur op... Om naar Cape Agulhas te gaan, het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. Onderweg allemaal dieren gespot zoals; bavianen, antilopes, springbokken, struisvogels, paarden, ezels, koeien en nog een aantal vogelsoorten. Aangekomen in Cape Agulhas klommen we een vuurtoren op, waarna we een heel mooi uitzicht hadden over de Atlantische/Indische oceaan. Toen naar het echte punt gelopen en daar (groeps)foto's gemaakt. Nadat we dat gedaan hadden moesten we 5 minuten rijden om te gaan zwemmen (meer zonnen en verbranden). Daarna wat gedronken bij een strandtentje en weer op naar het hostel. Daar avondgegeten en gedoucht en toen op naar bed.

Maandag 8 februari: Nog vroeger opstaan vandaag, 6 uur... Want vandaag gingen we naar de Emil Weder Ho:erskool. Om 7 uur liepen we ernaartoe en die dag hebben we meegelopen met de lessen van onze buddies. Deze zijn heel anders dan in Bemmel, zeer ongestructureerd en leraren en leerlingen lopen gewoon het lokaal uit zonder iets te zeggen om vervolgens aan het eind van de les terug te komen. Mijn buddy zat in het begin nog wel naast me maar op een gegeven moment ging ze naast haar vriendin zitten of helemaal vooraan om dingen op te schrijven of gewoon pal naast de leraar. In de 'grote pauze' gingen we in rijen staan voor een zaal, 1 rij jongens, 1 rij meisjes, 1 rij jongens etc... Per rij liepen we toen een soort van aula in waar een koor allemaal liedjes ging zingen, voor de hele school. Na het gezang kregen we lunch van de school. Daarna nog een paar lessen gevolgd waar we niks hebben gedaan en toen kregen we een rondleiding door het museum van Genadendal, dat recht tegenover ons hostel staat. De rondleiding zelf was nogal saai, dit lag niet aan de man die alles uitlegde of waar het over ging, ik was gewoon nogal moe. Na de rondleiding hadden we vrije tijd en hebben we veel gekaart (bullshitten, pesten, stressen noem het maar op). We moesten heel lang wachten op ons eten want de buddies kwamen naar ons hostel toe en gingen voor ons stoofpot kijken (niet de buddies zelf maar vooral de leraren). 's Avonds weer gedoucht en naar bed.

Dinsdag 9 februari: Vandaag gingen we naar Kaapstad, en moesten we om 4.50 op... Snel brood gesmeerd en opgefrist om vervolgens in het donker naar Kaapstad te rijden. Aangekomen daar gingen we meelopen met een die werd gegeven door Rio van Ajax Capetown. Zijn les bestaat uit een half uur leren en een half uur sporten. Hij bracht de informatie echt op een leuke manier en al die kinderen waren super lief. Daarna gingen we naar Stellenbosch, hier werken getinte mensen maar wonen veel blanken. Hier een beetje geluncht en toen op naar Khayelitsha, de grootste township in Kaapstad. Het is heel raar om te beseffen dat die 1,5 miljoen mensen gewoon totaal geen toekomst hebben. Kleine kinderen groeien op met niks. Het was echt super indrukwekkend om te zien. Ook hebben we gezien hoe een vader zijn twee kinderen een pak slaag gaf... In de township zelf reden we naar een voetbalveld. Ik verwachtte echt een stuk zand maar er was gewoon kunstgras en grote velden. Er was ook een clubhuis van Safe Hub. Deze organisatie staat voor veiligheid. Nadat we ons Afrika shirt aan hadden gedaan liepen we het veld op. Hier waren 'leiders' van de Safe Hub die ons heel enthousiast een dansje en liedje begonnen te leren. Het was echt geweldig en we werden er allemaal heel blij van. Ondanks dat het 40 graden ofzo was hebben we 2 wedstrijdjes gespeeld. Daarna een groepsfoto gemaakt en toen moesten we gaan... Van iedereen afscheid genomen en iedereen bedankt. Als je een kindje een high-five of boks geeft komt gelijk een hele groep op je af, zo lief. Toen we de township verlieten gingen we naar de Mall in Caledon waar we per viertal 300 rand kregen om eten te halen. En ja we hebben bij de KFC gegeten oeps. In het donker teruggereden naar Genadendal waar we om 21.00 uur een bijeenkomst hadden. Daar hebben we gepraat en gehuild over vandaag. Gelukkig was ik niet de enige... Daarna weer lekker de hele avond gekaart.

Woensdag 10 februari: 's Ochtends weer meegelopen met de buddies, waar de lessen weer hetzelfde waren als maandag. Daarna hadden we een sportactiviteit van Freek in de brandende zon, dit was wel leuk maar gewoon net iets te heet. Toen met mn buddie gewacht op de bus om naar haar huis te gaan. Met haar moeder woont ze vergeleken met de townships in een luxe huis alleen het plafond was wel kapot. Verder heeft ze gewoon een kamer waar iedereen slaapt (haar moeder, broertje en zij) een woonkamer, een keuken, en een badkamer waar ze een wc, douche, en wastafel hebben. Nadat ik haar familie ontmoet had en wat gedronken en gegeten had gingen we samen met Lonneke, Frederiek en hun buddies naar de chocolade fabriek. Ik had best groot verwacht maar ze hadden maar 1 machine waar ze chocola maakten. We mochten wat chocola proeven en daarna gingen we bij een restaurantje lunchen. Rond 17uur liep ik samen met Kamiela naar haar vaders wijnwinkel/huis (haar ouders zijn gescheiden). Daar hebben we een beetje gekletst, en heeft ze mij ook de creche laten zien, wat eigendom is van haar vader maar die ze verhuren aan mensen, en zij kan ook gewoon autorijden (ze is 14!!!). Toen zijn we samen met haar vader en (stief)broertje naar een andere locatie gereden waar ze feesten gaven (en waar ze een zieke geluidsinstallatie hadden (; ). Je kunt wel stellen dat die vader rijk is, hij heeft mij daarna met de auto teruggebracht naar het hostel. Waar we 's avonds, ja alweer, gekaart hebben.

Donderdag 11 februari: Gister eindelijk een keer vroeg naar bed, dus was 's ochtends om 6.30 niet super moe. Op naar de Tafelberg. Het was echt heel erg bewolkt toen we naar boven gingen met de kabelbaan. Je kon helemaal niks zien van het uitzicht. Gelukkig klaarde het daarna wel op en was er wat meer te zien. Het was echt heel anders dan ik verwacht had, het ziet er van beneden heel plat uit maar er liggen gewoon allemaal stenen/rotsen en veel planten. We hebben veel salamanders gespot daar. Na dit bezocht te hebben gingen we naar het District Six museum. Hier vertelde een man zijn persoonlijke verhaal over hoe de gekleurde mensen het gebied gedwongen moesten verlaten, en hoe alles verwoest werd behalve de bezittingen (huizen of kerken) van witte mensen. Toen zouden we eigenlijk naar Kaapstad gaan om daar te eten maar het was daar niet zo veilig omdat de president daar zou spreken en veel mensen tegen hem zijn, dus in plaats van Kaapstad gingen we naar Waterfront. Dit is een heeeele rijke buurt in Kaapstad, en alles was dus vergeleken met andere dorpjes duur. Daar een ijsje en avondeten gegeten. Toen weer naar Genadendal gereden , weer gekaart, weer gedoucht, en lekker gaan slapen.

Vrijdag 12 februari: Vanochtend gingen we weer naar Emil Weder, waar veel kinderen in plaats van allemaal in school uniform, rood/witte kleding aan hadden voor Valentijnsdag. Hier hadden we vandaag geen lessen maar gingen we weer allemaal in rijen voor de 'aula' staan en ging het koor weer zingen. Hierna gingen we social services doen. Samen met Robin, Lonneke, Stijn, Lars en onze buddies reden we naar Voorstekraal waar we bij een creche wat boeken opgeruimd hebben en het speelterrein een beetje schoon hebben gemaakt. Maandag komen we hier weer terug en gaan we wat dingen vast hameren en schilderen enzo. De kindjes in die creche waren 4/5 jaar en aan het knutselen en spelen met speelgoed. Na dit gingen we naar de basisschool om kennis te maken met de principal en de kinderen en ook om te kijken bij welke klas we les gaan geven volgende week donderdag. Die kindjes waren allemaal aan het zwaaien en high-fives aan het geven en helemaal aan het knuffelen. SUPER LIEF. IK WIL ZE MEE NAAR HUIS NEMEN. Nu dus bij het internetcafe.

Spreek jullie later weer, misschien heb ik nog een keer wifi of kom ik nog een keer terug hier in het internetcafe. Nog maar een week hier, het gaat zo snel voorbij. Maar ik geniet wel hoor. Het is allemaal zo mooi hier.

Liefs, Kiara

P.S. Foto's komen later want ik ben vergeten om de converter mee te nemen...

• 12 Februari 2016 - 15:32

Hetty Leenders:

Mooi verhaal Kiara! Leuk om te lezen hoe jullie dagen er uitzien en dat je aan het genieten bent. Het is daar wel erg warm zeg!! Ik ben benieuwd naar de foto's, daar zit toch minstens wel een selfie bij hè?! ;-)
    Geniet er nog van daar!!
    Liefs, Hetty

• 12 Februari 2016 - 15:35

Els:

Hallo Kiara,
    Jemig wat hebben jullie in één week tijd al veel gezien en meegemaakt. Kan me voorstellen dat je hoofd straks overloopt. Geniet er maar lekker van! Want inderdaad de tijd vliegt!!
    Groetjes van Maart -Jan en Els

• 12 Februari 2016 - 20:42

Anouk:

Klinkt allemaal heel gezellig en indrukwekkend. Nu gewoon alles meemaken en thuis alles verwerken. Veel plezier nog verder daar!

• 13 Februari 2016 - 17:01

Oma & Opa Peek:

Met veel interesse je verslag gelezen, heel indrukwekkend en wat beleef en zie je veel. Fijn dat we daar ook
    een beetje indruk van krijgen. Wat een indrukken allemaal voor je. toy, toy. en liefs, Oma en Opa